Skip to main content

Research Repository

Advanced Search

Tahap Kesedaran Alam Sekitar Terhadap Kesihatan dan Kesejahteraan Masyarakat di Terengganu, Malaysia

Azha, Yasmin Zahirah; Kamarudin, Mohd Khairul Amri; Toriman, Mohd Ekhwan; Azinuddin, Muaz; Mohd Saudi, Ahmad Shakir; Hoe, Loh Ing; Muhammad Sukki, Firdaus; Tun Ismail, Wan Nor Azilawanie; Awang Noh, Normah

Authors

Yasmin Zahirah Azha

Mohd Khairul Amri Kamarudin

Mohd Ekhwan Toriman

Muaz Azinuddin

Ahmad Shakir Mohd Saudi

Loh Ing Hoe

Wan Nor Azilawanie Tun Ismail

Normah Awang Noh



Contributors

Mohd Ekhwan Toriman
Editor

Mohd Khairul Amri Kamarudin
Editor

Mohd Armi Abu Samah
Editor

Abstract

Alam sekitar adalah aset utama bagi semua kehidupan di bumi, terutamanya dalam kehidupan seharian manusia untuk mencapai kefungsian sosial mereka. Masyarakat hendaklah bertanggungjawab untuk menjaga alam sekitar dengan baik demi menjamin kesejahteraan dan kehidupan yang baik. Hal ini kerana terdapat pelbagai kepentingan yang diperoleh jika alam sekitar dipelihara dengan baik (Chandralegah 2013). Persekitaran yang bersih adalah hasil yang diperoleh dari usaha menjaga dan memelihara alam sekitar. Usaha memelihara alam sekitar adalah salah satu perkara yang berkaitan dengan tahap kesedaran masyarakat dari segi sikap, tingkah laku dan pengetahuan mereka (Abdullah et al. 2010).
Hasil kajian oleh beberapa orang pengkaji mendapati bahawa kebanyakan masyarakat di Malaysia mempunyai tahap kesedaran yang rendah terhadap pemeliharaan kebersihan ruang persekitaran (ibid.). Selain itu, di Terengganu juga banyak masalah alam sekitar yang sering berlaku terutamanya pencemaran sungai dan pencemaran udara. Berdasarkan kajian oleh Azilawanie, Amin dan Akma (2019), tahap kesedaran masyarakat di Terengganu mengenai penjagaan alam sekitar masih berada pada tahap rendah. Kebanyakan daripada mereka tidak mengambil tahu dalam memelihara alam sekitar dari segi sikap, tingkah laku dan pengetahuan (Azilawanie, Amin & Akma 2019). Bab ini menganalisis tahap kesedaran masyarakat di Terengganu terhadap peningkatan pencemaran alam sekitar yang boleh menjejaskan kesihatan dan kesejahteraan kehidupan mereka. Kajian ini berdasarkan sikap, tingkah laku dan pengetahuan masyarakat di negeri yang terpilih iatu di Terengganu.

Online Publication Date Jun 3, 2023
Publication Date 2023
Deposit Date Sep 5, 2023
Publisher UKM Press (Universiti Kebangsaan Malaysia Publisher)
Pages 123-138
Book Title Dinamika Alam Sekitar
Chapter Number 8
ISBN 9786297547589
Publisher URL https://www.ukm.my/penerbit/